Talven hiipiessä luoksemme

Aika monta postausta olen aloittanut tällä säätilan tunnustelulla. Ja kaiken kukkuraksi aika monta kertaa olen ollut jo syksyn ja talven pelottelussa, mutta eihän tässä mitään hätää olekkaan. Itseäni hiukan on jännittänyt syystalven pimeys, mutta kun mieli on kirkas, niin ei tämä ole hassumpaa.

Lokakuun 13. päivä MarinMetodit järjesti ihanan Liedossa hyvinvointitapahtuman, josta kaikki osallistujat antoivat hyvää palautetta. Saimme paljon uutta voimaa ja ideoita ruokavalioidemme parantamiseen. Sovittiin osallistujien kanssa, että vastaava tapahtuma järjestetään myös keväällä ja sitten voidaan kaikki kertoa kokemuksia, mitä muutoksia luento sai meissä aikaan, ettei tapahtuman anti jää vain taas vain leijumaan ilmaan - tarttis tarttis.

MarinMetodit kehonhuolto, syvävenyttely ja rentoutus

MarinMetodit kehonhuolto, syvävenyttely ja rentoutus

Tapahtuma aloitettiin kehonhuoltotunnilla ja kaikki 13 innokasta naista nautti oman kehon huoltamisesta. Niinkuin kuvassa näkyy, aurinko oli myös vieraamme. On laskettavissa yhteen käteen ne päivät, jolloin ei ole aurinko paistanut huhtikuun lopusta alkaen. Elämässä kun tapahtuu suuria muutoksia, niin sitä alkaa kiinnittämään huomioita kaikkiin näinkin pieniin asioihin kuin auringon näyttäytymiseen.

Kuvassa tuolin alla myös puukapulat, joiden kanssa tasapainoilimme ihanasti ähisten. Oli ihana huomata taas naisten keskittyneet ilmeet ja se innostus haastaa omaa tasapainoa, joka on meille kaikille taas tarkeää, kun liukkaat kelit lähestyvät ja ovat tulleetkin.

Kehonhuoltotunnin jälkeen jatkui iloinen puheensorina, jonka jälkeen saimme nauttia ravintoluennosta, jonka meille piti Sirpa Heikkilä. Jos haluat hyvää terveysvalmennusta, niin ota ihmeessä Sirpaan yhteyttä.

Tuimat keskittyneet ilmeetnaisten kasvoilla. Ilmassa tuntui oivallusten määrä. Kynät sauhusivat, kun tärkeää asiaa tuli niin paljon.

Tuimat keskittyneet ilmeetnaisten kasvoilla. Ilmassa tuntui oivallusten määrä. Kynät sauhusivat, kun tärkeää asiaa tuli niin paljon.

Sirpa on kokki ja on siis opiskellut paljon ravitsemuksesta ja osasi antaa tietoa todella käytännönläheisesti. Ravitsemus ei ole mitään rakettitiedettä.

Se mitä minulle jäi päälimmäisenä mieleen luennoista on, että lääkärit määräävät lääkkeitä vaivaan kuin vaivaan ja järkevintä olisi kuitenkin perhtyä tarkeemin siihen, mistä sairaus/vaiva on tullut ja mistä se johtuu. Tottakai lääkkeet ovat monessa sairaudessa välttämättömiä, mutta sitä suuremmalla syyllä myös suoliston hoitaminen on aloitettava. Jos suolisto voi huonosti, niin silloin voi koko ihminen huonosti - yksinkertaista mutta vaikeaa.

Itse olen ollut keväästä asti energinen, mutta väsynyt ja lähdinkin Sirpan vinkkien perusteella ottamaan itseltäni verikokeita, joista selviäisivät varastoraudan (meinasin kirjoittaa varastorasvan) eli ferritiinin määrä kuin myös kilpirauhasen toiminnan arvot.

Verikoe otettiin SynLab:ssa Turussa osoitteessa Brahenkatu 5

Varasin ajan ja sain tulokset seuraavana päivänä. Kilpirauhasarvo oli ihan ok, mutta varastorauta oli 11 (viitearvo 10-170). No huh huh… nyt sitten vaan odotan, että miten energinen tai olisko rauhallinen parempi :) musta tulekaan, kun saan rautavarastot täytettyä. Varastoraudan täyttämiseen saattaa mennä vuosikin. Mielenkiinnolla menen ottamaan arvot uudelleen muutaman kuukauden päästä.

Rauta ja C-vitamiini otetaan yhdessä aamupalan yhteydessä. C-vitamiini auttaa raudan imeytymistä.

Rauta ja C-vitamiini otetaan yhdessä aamupalan yhteydessä. C-vitamiini auttaa raudan imeytymistä.

Nyt sitten syön Solgarin C-vitamiinia ja rautavalmistetta, jotka ostin Life luontaistuotekaupasta.

Mitäs muuta…

Hyvinvointitapahtuma päättyi smoothien tekemiseen. Smoothiet ovat niin hyviä välipaloja ja hätävara ruokia. Smoothieen voi laittaa kaikkea mistä tykkää. Tähän smoothieen laitettiin

  • banaani

  • 2 omenaa

  • lehtikaalta 5 lehteä rustoineen päivineen

  • 1/2 avocado

  • 1/2 greippi

  • viherjauhetta 1/2 rkl

  • inkivääriä raastettuna 1 rkl

  • lisäksi loraus vettä, jos haluaa smoothiesta juoksevamman.

Kaikki värkit myllyyn ja surrr-rurrr.

Haluan vielä kiittää kaikkia tapahtumaan osallistuneita ja toivon, että te lukijat saatte tästä myös pienen smoothiekipinän, jos sitä ei vielä ole näkynyt. Toivon, että pysähdyt hetkeksi miettimään sinun tämänhetkistä jaksamistasoasi ja jos kaikki on ok, niin jatka samaan malliin, mutta sitten taas jos tunnet vähänkin ärtymystä, hermostuneisuutta, välinpitämättömyyttä tai väsymystä, niin ota ihmeessä selvää oman kehon voinnista. Tämä varastoraudan puute on tosi yleistä, mutta lääkärit eivät jostain syystä otata näitä ferritiini arvoja. Minullakin on hyvä hemoglobiini (135-147) ja olen käynyt säännöllisesti verenluovutuksessakin ja käyn vastakin. Ja aina ajatellut, että en tarvitse rautaa, mutta ei näköjään kannata olettaa.

Jos elimistöstä puutuu jotain rakennusaineita, niin se vaikuttaa moneen asiaan. Ihminen on kummallinen otus ja oikein sitä hoitamalla vielä ihmeellisempi. Ota siis itsestäsi niskaote.

Voimaruokaaaaaaa!  Tässä minä (Mari Himanka) ja Sirpa Heikkilä hymyssäsuin:)

Voimaruokaaaaaaa!

Tässä minä (Mari Himanka) ja Sirpa Heikkilä hymyssäsuin:)

IMG_3706.JPG
fb283190-bf38-4303-855d-ffaf4666d6c0.JPG

Syksyn MarinMetodit liikuntatunnit ovat lähteneet hienosti käyntiin ja tunti tarjontaa löytyy kuntojumpasta, kehonhuollosta, syvävenyttelystä aina äijäjumppaan.

Äijäjumppa Turussa Pääskyvuoren alasalissa keskiviikkoisin klo 16.30-17.30

Äijäjumppa Turussa Pääskyvuoren alasalissa keskiviikkoisin klo 16.30-17.30

Pari viikkoa sitten aloitettiin äijäjumppa ja rokeita miehiä on uskaltautunut mukaan. Jos sinulla on kotona sohvalla mies, joka tietää, että tarttis tehdä jotain ja ei ole vaan tullut sopivaa liikuntajuttua eteen, niin tämä MarinMetodit äijäjumppa on varmasti juuri oikea paikka. Jokainen tekee oman kunnon mukaan. Tunnilla käy kaikenikäisiä ja kokoisia miehiä. Oikeastaan ainut kriteeri on se, että pääsee lattialle istumaan ja sieltä mielellään omatoimisesti myös ylös, koska teemme paljon liikkeitä lattialla maaten ja istuen.

Nimetön suunn.malli (4).png

Jouluun ei ole paljon enään aikaa ja nyt jos koskaan on hyvä aloittaa liikuntaharrastus. Kaikki MarinMetodit ovat matalankynnyksen tunteja. Haluan auttaa sinua liikuntaharrastuksen aloittamisessa, koska pienikin liike riittää. Tule ryhmäliikuntatunneille rohkeasti ja siitä se sitten lähtee. Ensimmäiset kerrat voivat olla haastavia, kun kaikki on uutta, mutta varmasti saat hyvää oloa jaksaa arjessa paremmin joka kerrasta. Tunneilla käy ihania ihmisiä, joista saa hyvää energiaa kotiinviemisiksi.

IMG_3578.JPG

Nähdään tunneilla!

KakkuAnnen yläkerran tunneille pitää ilmoittautua, koska tila on rajallinen (pieni), mutta koulujen liikuntasalivuoroille voi tulla ilman ilmoittautumistakin. Ilmoittautuminen tapahtuu treenikalenterista ko. tunnin kohdalta “Ilmoittaudu”-linkistä.

Liity postituslistalleni, niin saat nämä postaukset sähköpostiisi